HR, grijp je innovatiekans! - Jeff Gaspersz

HR, grijp je innovatiekans!

Uit onderzoek onder 1500 organisaties in de topsectoren blijkt dat 77% van het innovatiesucces wordt bepaald door sociale innovatie en 23% door technologische innovatie. (1)  Dat betekent natuurlijk niet dat we technologische innovatie moeten verwaarlozen. Echter sociale innovatie zal op z’n minst een evenwaardige doel moeten zijn van de creatieve inspanningen.

Bij sociale innovatie gaat het vooral om het vinden van manieren voor slimmer te werken, slimmer te organiseren en te co-creëren met externe partners. HR kan bij deze zoektocht een cruciale rol spelen. Daarvoor is het wel belangrijk dat HR zichzelf in de eerste plaats beschouwt als een belangrijke innovatiepartner van het management en daarna gerichte acties ontwikkelt om sociale innovatiekansen te ontdekken en benutten Deze acties kunnen kleine acties met impact zijn die u al in de komende maanden kunt realiseren. Ik noem er vier:

Als we slimmer willen werken dan moeten we vooral in elkaars keuken kunnen kijken. Wat kun je leren van de collega’s op een geheel andere plek in de organisatie? Organiseer als HR daarom mogelijkheden voor medewerkers om voor een dag of langer een “stage” te lopen op een andere afdeling.

Om het denkvermogen van het uitvoerend personeel goed te benutten heeft PostNL de wedstrijd ‘50.000 mensen, 50.000 ideeën’ georganiseerd. In deze wedstrijd kan elke medewerker met kansen komen hoe iets slimmer kan. Het heeft geleid tot 300 bruikbare ideeën. HR  kan zulke “challenges” organiseren en daarmee een driedubbele oogst bereiken: er ontstaan kansen, de betrokkenheid van de werknemers met sociaal innoveren neemt toe en men versterkt de competentie van de collega’s om buiten de kaders te denken. De HR afdeling van het UWV heeft zo’n meervoudige oogst bereikt door een challenge aan te bieden aan haar 130 trainees.

We kunnen veel leren van sectoren waar oplossingen voor onze vraagstukken al zijn gevonden. Echter dan moeten we ze wel uitnodigen om langs te komen en kennis te delen. Daarin kan weer HR een belangrijke stap nemen. Organiseer maandelijkse innovatiecafé’s waarin inleiders uit innoverende organisaties buiten de eigen sector, vertellen over hun benaderingen. In de dialoog ontstaan vanzelf nieuwe kansen. Zo heeft het Oogziekenhuis Rotterdam van de KLM geleerd hoe het boekingssysteem werkt bij het boeken van vliegtuigstoelen. Dat is overgenomen door het Oogziekenhuis voor het boeken van afspraken op de polikliniek. Ze hebben ook geleerd van de KLM, die snel een vliegtuig moet kunnen schoonmaken, hoe efficiënter een operatiekamer is te reinigen. Zelf valet parking is van de KLM afgekeken en geïntroduceerd in het ziekenhuis.

Pixar, de bekende Amerikaanse animatiestudio heeft een sociale innovatie doorgevoerd waarvan ze beweren dat het een van hun belangrijkste innovatiemotoren is. Het heeft de Braintrust. Het principe is  eenvoudig en elke HR afdeling kan dit zo in de eigen organisatie realiseren. Een Braintrust is binnen Pixar een groep van directeuren met een grote ervaring in het maken van films. Een medewerker die bij een filmproductie met een probleem worstelt of een nieuwe kans ziet, kan de Braintrust boeken voor een reflectiesessie. Hierdoor ontstaat een intense kennisdeling die de innovatiekracht van de organisatie versterkt.

Ik noem er vier, echter er zijn nog veel meer mogelijkheden voor HR om regisseur te zijn in het sociale innovatieproces. Dat vraagt wel om een fluïde mindset waarbij HR zich beschouwt als een de belangrijkste partners in het innovatiegesprek met het management. Kortom: HR grijp je innovatiekans!

 

Prof. dr. Jeff Gaspersz, is hoogleraar innovatie bij Nyenrode Business Universiteit.

(1) Technologische en sociale innovatie in een concurrerende markt, Pantea/  EUR, 2013

 

 

iStock_000020671627S-collaboration iStock_000020671627S-collaboration

Reacties
Reactie: (Yvonne Drissen)
15-10-2017, 20:48
Eens! HR kan een belangrijke rol spelen bij het creeeren van duurzame innovatie in de organisatie. Investeren in ondernemend en innovatief vermogen van medewerkers is onotbeerlijke voor een toekomstbestendige, wendbare en weerbare organisatie. Dat kan o.a. door het realiseren van sociale infecties. Met dank aan Jeroen Busscher.