Innovatieblog nr.1: Succesvol innoveren

ingevoerd op 6-1-2011

Succesvol innoveren

In het kader van mijn onderzoek naar succesvol innoveren heb ik een Roundtable dialoog georganiseerd met innovatiemanagers van de volgende bedrijven: Rabobank, Achmea/Eureko, TNT, Philips en KLM. Een belangrijke opdracht in de dialoog was visies met elkaar uit te wisselen over wat het belangrijkste is voor succesvol innoveren. Het bood een unieke kans om uit vijf verschillende contexten te horen wat de essentie van innoveren was. Verder bouwden deelnemers tijdens de roundtable samen ook inzichten op. De belangrijkste adviezen van de innovatiemanagers waren deze.

- Zorg voor goed ideeënmanagement. Als dat er niet is, moet er te veel kracht van onderaf komen om ideeën gerealiseerd te krijgen.

- Zorg ervoor dat ideeën snel richting de besluitvormers gaan. Anders gaat het elan verloren.

- Voorkom dat als de CEO zou vertrekken ook de innovatieprojecten die de CEO ondersteunde worden stopgezet.

- Besef dat een innovatieprobleem ten diepste een veranderprobleem kan zijn.

- De grootste innovatiekansen kunnen ontstaan door samenwerking te zoeken met de andere bedrijven in de keten

- Wees je ervan bewust dat in de corebusiness zaken vaak moeilijk zijn te veranderen. Innovatie past daar dan niet in. De nieuwe dingen hebben geen trackrecord en zijn niet te begrijpen voor de corebusiness. Zorg er daarom voor dat je buiten de lijn ideeën ontwikkelt en uittest. Pas als ze stabiel zijn en hun waarde hebben bewezen, dan kun je ze in de corebusiness plaatsen. Vooral voor doorbraakinnovaties moet je andere structuren verzinnen.

- Zorg ervoor dat je als management bij innovatie de richting aangeeft, de condities schept en ruimte biedt. Maar ook niet teveel ruimte. “Zorg ervoor dat de zandbak groot genoeg is om erin te spelen, maar zorg ook dat de zandbak niet te groot wordt, want dan noem je het een woestijn en gaan mensen erin dwalen.”

- Kijk voor innovatie vooral eerst om je heen. Copy, paste, innovate” mag. Afkijken mag.

- Als je werknemers een opdracht geeft, moet je ze leren niet alleen maar intern te zoeken
naar oplossingen. Laat ze ook extern zoeken naar wat er al over bekend is. Veel
medewerkers willen dit vaak niet weten.

- Ontwikkel een cultuur waarin de nieuwsgierigheid en het ondernemerschap van de eigen persoon centraal staan. “Als jij niet de mentaliteit hebt om eens een keer bij elkaar in het bureau te gaan kijken of te vragen waar iemand mee bezig is, wat doe je hier dan?” Voor het management is het belangrijk deze eigen inbreng te stimuleren.

- Je moet, wanneer mensen met goede ideeën komen, niet te vroeg je steun aanbieden. Mensen moeten een drive, een intrinsieke motivatie tonen om het idee door te zetten. Is dat er niet, dan is de slagingskans veel kleiner. In een later stadium, als blijkt dat het idee goed kun je gaan ondersteunen met resources. Belangrijk is dat je ook je waardering geeft en fouten toelaat.

- Soms moet je nieuwe dingen niet veel willen uitdenken, maar gewoon uitproberen, gewoon doen. Dus learning-by-doing.

- Belangrijk is de innovatiekans te kunnen herkennen. “Er lopen tien mensen over straat en ze struikelen allemaal over een stuk goud. Negen daarvan denken: wat is dit voor een rommel. Slechts één ziet dat het goud is.

- Innovatie is ook: het visualiseren van de toekomst en de organisatie rijp maken om in de toekomst de beste te zijn. Daarvoor zijn twee visies nodig. 1. Hoe zal de toekomst er waarschijnlijk uit gaan zien? 2. Hoe moet je als bedrijf zijn om de beste te zijn?

(Meer praktische tips en adviezen in Jeff Gaspersz – Dagelijks innoveren, praktische adviezen voor een kansgerichte organisatie (uitgeverij: Pearson/Prentice Hall)