Inspiratieblog nr.7: Creativiteit heeft uitdaging nodig

ingevoerd op 15-3-2013

Je creativiteit heeft uitdaging nodig

Soms denken we dat creativiteit alle vrijheid nodig heeft om tot mooie resultaten te leiden. Dat is echter maar ten dele waar. Natuurlijk kan een te hoge tijdsdruk, of te veel stress verlammend werken voor het denken, en dus ook voor het creatief denken. Creativiteit heeft echter ook uitdaging nodig.
Wanneer er een belangrijke reden, een noodzaak, is om naar nieuwe oplossingen te zoeken, moet je vaak wel je creativiteit aanwenden. Denk aan de oude wijsheid: de noodzaak is de moeder van de uitvinding. Zonder echte noodzaak, is het veel gemakkelijker om in de gebruikelijke gewoonten, de oude routines te vervallen. Denk aan de situatie waarbij een onderneming in een jaar tijd 75 procent van haar klanten verliest. Wanneer die onderneming wil overleven, moet ze wel buiten kaders denken, nieuw denken toelaten, met ideeën komen en de beste daarvan snel in de praktijk brengen.

De beste manier om je creatieve vuur volop brandende te houden is door jezelf in situaties te brengen waarin je inventiviteit hard nodig is. Dus wanneer er op je werk uitdagende projecten zijn, tracht dan mee te doen.
Stel jezelf uitdagende doelen. Doelen geven richting aan je creativiteit. Richard Branson, de oprichter en directeur van The Virgin Group en avonturier, leeft volgens die filosofie. Hij zegt: ‘Als je jezelf uitdaagt, groei je. Je leven zal veranderen. Je krijgt een positieve kijk op de dingen. Het is niet altijd gemakkelijk om je doelen te bereiken, maar dat is geen reden om ermee te stoppen. Laat de hoop niet varen. Zeg tegen jezelf: ik kan het, ik houd vol tot het lukt.’

De belangrijke vraag is dus: waar zitten op dit moment de uitdagingen in je leven? Vaak zijn dat de gebieden waar we onze ambities hoog hebben gesteld. Waarin we de spanning voelen van de kloof tussen wat we wensen en wat we bereikt hebben. Op welke terreinen zou je je ambities nog hoger kunnen stellen? Begrijp me goed. Ik bedoel niet dat je dan nog harder zou moeten werken. Wellicht is een nog hogere ambitie: ik wil het aantal momenten in de week dat ik echt tijd voor mijzelf heb verdubbelen. Het gaat erom dat je de voor jou relevante doelen op een rijtje zet en je afvraagt: voel ik bij die doelen nog een tinteling, een gevoel van opwinding die hoort bij een grote uitdaging?

Thomas Edison, de uitvinder van de gloeilamp en goed voor meer dan duizend patenten, stelde zich zeer concrete uitdagende doelen, zoals: een idee voor een kleine uitvinding elke tien dagen en een groot idee om de zes maanden. Zo stimuleerde hij zijn creatieve output. Nu moest hij wel met ideeën komen. Je zou deze techniek zelf kunnen toepassen door je een ideeëndoel te stellen. Je stelt jezelf bijvoorbeeld ten doel elke maand een realiseerbaar idee te hebben voor een verbetering of vernieuwing in je leven. Dat kan een klein idee zijn om iets in het huis te veranderen of een idee voor een mooie vakantie. Je blokkeert maandelijks tijd in je agenda als afspraak met jezelf, om tot nieuwe ideeën te komen of je aanwezige ideeën eens goed te bekijken en eventueel met anderen te bespreken. Je hebt jezelf nu een deadline gegeven. Niemand neemt het je kwalijk als je de deadline niet haalt. Toch daagt het uit en zonder dat je je ervan bewust bent, is een zoektocht begonnen. Je loopt op straat en ineens ontvang je je idee van deze maand!

© Jeff Gaspersz, 2013
Challenge Challenge