Innovatieblog nr.6: De kracht van incrementele innovatie

ingevoerd op 9-5-2013

De kracht van incrementele innovatie

De incrementele innovatie is innovatie in kleine stapjes. Het streven is niet om met volstrekt nieuwe producten, diensten of processen te komen, maar geleidelijk te verbeteren of te vernieuwen. Het is de expressie van de kracht van de kleine creativiteit in een organisatie. Focus op incrementele innovatie kan een zeer effectieve strategie zijn, om diverse redenen.

- Incrementele innovatie is veel minder risicovol dan innovaties waarbij een organisatie met een radicaal vernieuwd product of vernieuwde dienst komt. Daarbij speelt altijd onzekerheid over hoe de markt op de vernieuwing zal reageren, terwijl bij incrementele innovatie het minder geld en tijd zal kosten, terwijl de klant de verbeteringen wel kan opmerken. Het kan juist een zeer slimme strategie zijn om zeer frequent te tonen dat aan klantenwensen tegemoet is gekomen door met verbeteringen te komen. Een organisatie als Google introduceert jaarlijks verschillende nieuwe functies bij de zoekmachine. Dat zijn geen schokkende vernieuwingen, maar het is de klant wel duidelijk: hier gebeurt wat. Dit is een innovatief bedrijf. De puristen onder ons zullen zeggen dat een verbetering geen innovatie mag heten. Maar wat maakt dat uit? Als de klant maar merkt dat de verbetering nieuwe waarde oplevert. Daarnaast kunnen een reeks verbeteringen bij elkaar opgeteld een flinke vernieuwingsstap inhouden. Dit is zeker zo bij procesinnovaties waar de uitdaging is om het proces continu te verbeteren.

- Met de focus op incrementele innovatie is het gemakkelijker om iedereen in de organisatie te betrekken in de zoektocht naar kleine ideeën. Wanneer we zoeken naar doorbraakideeën over nieuwe producten, diensten of processen, hoeveel mensen in de organisatie zullen zich aangesproken voelen mee te denken? Waarschijnlijk zullen velen zeggen: “Daar ben ik niet creatief genoeg voor. Ik hoe mij wel bezig met mijn gewone werk.” Echter, als we het heel laagdrempelig maken, kunnen we gemakkelijk medewerkers verleiden om mee te denken.

Zo zond de Herb Kelleher, toen hij CEO was van Southwest Airlines, elke medewerker een persoonlijke brief waarin hij hen vroeg één klein idee aan te leveren om de operationele kosten omlaag te brengen. Kelleher gaf aan dat Southwest Airlines alleen competitief kan blijven, wanneer men de kosten wist te drukken. Kelleher vroeg elke medewerker om binnen een maand met een idee te komen om in hun eigen werkgebied minimaal vijf dollar te besparen. Hij vroeg dus niet om doorbraakideeën. Hij vroeg elke medewerker slechts om een klein idee. Door het zo laagdrempelig te maken, wist hij vele medewerkers te betrekken bij een kansgerichte zoektocht. Wie kan immers niet met één idee komen? Medewerkers voelden de uitdaging en binnen een maand kreeg Kelleher zijn oogst: er kwamen ideeën binnen die gezamenlijk voor miljoenen dollars aan besparingen opleverden.

Met de focus op incrementele innovatie is het mogelijk om dagelijks te innoveren. Matthew May die een jarenlange studie heeft verricht naar het succes van Toyota’s succesvolle innovatieformule schrijft: “De Toyota-organisatie implementeert een miljoen ideeën per jaar.” Dat zijn ruim 2700 ideeën per dag! Het is de belangrijkste reden waarom ze de positie verwierf van een van de leidende autofabrikanten. Toyota weet dagelijks te innoveren door intensief de creativiteit van alle medewerkers te vangen. May: “Die ideeën komen van elk niveau van de organisatie. Omdat innovatie niet gaat over technologie. Het gaat over waarde, over kansen, over impact. Bij Toyota telt elk idee. Het is een omgeving van dagelijkse innovatie. Het directe resultaat van een fanatieke focus op elke dag het wat beter doen.

© Jeff Gaspersz, 2013
incremental innovation incremental innovation