Innovatieblog 8: Wees zorgvuldig in het definiëren van innovatie

ingevoerd op 23-9-2013

Innovatieblog 8: Wees zorgvuldig in het definiëren van innovatie

Wanneer iemand aan u vraagt wat u onder innovatie verstaat, wat antwoordt u dan? Het definiëren van innovatie is voor een manager of teamleider geen theoretische kwestie. Immers, hoe hij of zij spreekt over innovatie zal gevolgen hebben voor het gevoel van eigenaarschap dat mensen hebben over de innovatiedoelen.

Voelen ze zich aangesproken en betrokken, voelen ze er energie bij? Willen ze ertoe bijdragen? Is het hun duidelijk hoe ze anders moet gaan werken om bij te dragen aan de innovatiekansen in de organisatie?

Bedenk dat wanneer u spreekt over innovatie de meeste van de medewerkers er al een beeld bij hebben. Het is geen neutraal woord. Innovatie verbindt men meestal met doorbraakvindingen, grote stappen voorwaarts, iets wat de wereld nog niet heeft gezien. Kortom: iets dat op een voetstuk staat. In ieder geval een verschijnsel waar de meeste mensen geen bijdrage aan kunnen leveren. Het is iets wat in ieder geval niet bij het dagelijks werk hoort. Ook kan het zo zijn dat het woord innovatie al te veel is gevallen in een organisatie. Het heeft geen nieuwswaarde meer. Medewerkers krijgen er geen energie meer van.

Een belangrijke vraag die u zult moeten beantwoorden is of u in uw motiverende communicatie vooral de nadruk wilt leggen op innovatie of op innovatiekracht (of de innovativiteit). Bij innovatie gaat het om de resultaten, om dat wat we met onze innovatie­inspanningen willen bereiken, om de waarde die wordt geleverd aan de klant. Bij innovatiekracht gaat het om het proces dat innovaties mogelijk heeft gemaakt. In dat proces toont de organisatie haar vernieuwend vermogen.

En aan de basis van innovatiekracht ligt de creativiteit van de mensen die in de organisatie werken. Het grote voordeel van het spreken over de noodzaak tot versterking van de innovatiekracht, is dat het medewerkers gemakkelijker aanspreekt. Velen hebben immers geen zicht op de innovatieprestaties, zeker wanneer de onderneming groot is. Gaat het om technologische innovaties, dan is dat vaak het domein van gespecialiseerde R&D­afdelingen.

Echter, innovatiekracht is in elke functie belangrijk om nieuwe kansen voor verbetering en vernieuwing te vinden. Met het benadrukken van het belang van innovatiekracht spreekt u een breder publiek aan dan wanneer u het alleen heeft over de doelen van innovatie. Vanzelfsprekend zijn beide aspecten belangrijk. Het gaat om de mengverhouding die u in uw communicatie wilt aanbrengen.

TIP:
Een mogelijke simpele definitie van innovatie en creativiteit: creativiteit in organisaties is het proces waardoor ideeën ontstaan met een beoogde nieuwe waarde. Innovatie is het realiseren van ideeën die waarde toevoegen. Zowel innovatie als creativiteit worden hierbij opgevat als processen waar in principe iedereen bij betrokken kan zijn. Wie kan er niet, vanuit de eigen creativiteit, met een klein idee komen dat een beoogde waarde heeft voor bijvoorbeeld de verbetering van het eigen werk? Dat hoeft niet eens een nieuw idee te zijn. Het kan ook een nieuwe combinatie of toepassing zijn van oude ideeën. In de definitie is bewust opengelaten voor wie waarde wordt geleverd. Dat kan een klant zijn, de organisatie zelf, de medewerker of bijvoorbeeld de toeleveranciers. Het kan ook de samenleving als geheel zijn, wanneer een onderneming door een innovatie meer duurzaam onderneemt. In essentie gaat het bij innoveren dus om het nieuwe waarde leveren voor een of meer stakeholders van een organisatie.

© Jeff Gaspersz, 2013

Jeff Gaspersz is hoogleraar (Nyenrode Business Universiteit) en spreker op het gebied van innovatie en business creativiteit ( www.jeffgaspersz.nl (http://www.jeffgaspersz.nl) )

Regelmatig zulke blogs met nieuwe ideeën ontvangen? U kunt zich aanmelden via: www.kansdenken.nl (http://www.kansdenken.nl) (en u ontvangt alvast een gratis eBook van circa 100 pagina’s volop met ideeën voor een creatiever team)

Innoveren Innoveren