Versterken van innovatiekracht in het MKB

Innovatieblog nr. 9

Voor MKB-ondernemingen, waar de betrokkenheid van medewerkers met het bedrijf vaak hoog is, ligt er een grote kans voor het versterken van innovatiekracht. Juist in de MKB-context, waar men het vaak moet doen zonder aparte R&D afdeling of vele innovatiespecialisten, gaat het er immers om alle kennis en creativiteit die aanwezig is te mobiliseren en te richten op innovatie.

Het grote voordeel van de kleinere omvang van de organisatie is daarbij dat men flexibeler kan inspelen op kansen. De bureaucratie hindert minder. Echter, in veel MKB-ondernemingen zijn er, anders dan in de grote organisaties, minder financiële mogelijkheden om in duurdere innovatieprojecten te kunnen investeren. Er is ook vaak geen apart innovatiebudget beschikbaar De MKB-ondernemer zal daarom naar slimme wegen moeten zoeken om tot een innovatieve slagkracht te komen.

Met wie in de keten kan ik samenwerken om mijn onderneming succesvoller te maken en te doen groeien? Zijn er mogelijkheden om in het kader van open innovatie aan te koppelen bij innovatietrajecten in andere bedrijven? Waar kan ik kansen ontdekken waarop ik snel kan inspelen? Welke kennisinstellingen kunnen mij helpen? Waar haal ik goed advies? Dit zijn belangrijke vragen voor de MKB-ondernemer. Het maakt innoveren in het MKB tot een opwindende aangelegenheid.

In de vele workshops, seminars en roundtables die ik heb verzorgd voor MKB-ondernemers valt mij steeds weer op dat in deze sector innoveren en ondernemen heel dicht bij elkaar liggen. In grotere bedrijven zijn de innoveerders vaak afhankelijk van de ruimte en tijd die zij van het management krijgen. In het MKB-bedrijf ligt de zaak veel simpeler. Ondernemer begrijpen dat innoveren een noodzaak is om te overleven en zij slaan bruggen en maken nieuwe combinaties. De ondernemer, die vaak elke medewerker persoonlijk kent, weet ook gemakkelijk het personeel uit te nodigen mee te denken over kansen voor verbetering en vernieuwingen. En uit te nodigen de meest kansrijke ook vorm te geven.

Wat de MKB ondernemer daarbij doet ligt in de kern van innovatiegericht leiderschap. Niet het creëren van meer volgers, maar van meer leiders!

© Jeff Gaspersz, 2013
Wilt u meer van deze blogs lezen. Via www.kansdenken.nl (http://www.kansdenken.nl) kunt u zich aanmelden en u ontvangt tevens een gratis eBook met tips voor een creatiever team.
 

Innvatie MKB Innvatie MKB