Hoe kunt u dagelijkse innovatiekracht in de organisatie opbouwen

innovatieblog nr. 11

Wat een dagelijkse innovatiekracht zal er ontstaan, wanneer iedereen in de organisatie bereid is en in staat is om te zoeken naar kansen voor verbetering en vernieuwing. En daarna het ondernemerschap in zich voelt om de meest kansrijke ook te benutten.

Wanneer u dit nastreeft is het belangrijk dat u in de communicatie innovatie dichtbij het eigen werk legt. U zult innovatie van het voetstuk af moeten halen en laten zien dat een bijdrage aan innovatie binnen ieders bereik ligt.

Sterker nog: innovatie is ieders verantwoordelijkheid!

Natuurlijk kan dit niet op elk vlak. Wanneer het gaat om technische innovatie zal dat zijn voorbehouden aan de professionals die dat tot hun kennisdomein hebben, zoals in de grotere organisatie de medewerkers van de afdeling Research & Development.

Wanneer u echter ieder op het eigen gebied, wil laten meedenken over mogelijkheden om het werk slimmer, sneller, beter, klantgerichter, goedkoper, efficiënter of effectiever te verrichten, is het zaak innovatie dichtbij te brengen.

Innovatie heeft vooral te maken met vernieuwingskansen ontdekken in het dagelijkse werk en iedereen is uitgenodigd daaraan bij te dragen en krijgt ook de kans de eigen gedachten daarover naar voren te brengen. Het gaat om het oogsten van de kleine en de grotere creativiteit die ontstaat in en rond het eigen werk.

Innovatie is een middel om de doelen op het niveau van het eigen werk, het team, de afdeling en de organisatie slimmer te bereiken. Wanneer we innovatie dus dichtbij ambitierealisering brengen raken mensen meer betrokken bij innovatiegerichte activiteiten. Ze zien dat het henzelf helpt en dat ze er ook zelf verantwoordelijk voor zijn.

TIP:
Communiceer duidelijk de uitgangspunten over innovatie. Zet dit op een poster en plaats die poster op verschillende plekken in de organisatie.
Uitgangspunten kunnen zijn:
- Met innovaties kunnen we onze ambities realiseren
- Innoveren is ieders verantwoordelijk en hoort dus bij het werk
- Innoveren kan in kleine stappen door steeds weer kleine verbeteringen te realiseren
- Innoveren doe je in samenwerking met collega’s en/of klanten
- Deel met anderen waar je innoverend mee bezig bent.
- Vier met anderen de innovatiesuccessen!

Verwacht ook dat na aanvankelijk enthousiasme voor innoveren, de energie weer gaat inzakken. Om redenen, zoals drukte. Men denkt: Innoveren is belangrijk, maar niet urgent. Blijf dus regelmatig nieuwe en spannende innovatiegerichte activiteiten organiseren om het steeds weer onder de aandacht te brengen. En toon aan iedereen de reeds behaalde kleine successen ( ”het laaghangend fruit” ). U zult zien: De ”eerst de kat uit de boom”-kijkers komen ook aan boord!

© Jeff Gaspersz, 2014

Wilt u meer over het ontwikkelen van dagelijkse innovatiekracht lezen, dan kan dat in mijn boek Dagelijks Innoveren (http://www.jeffgaspersz.nl/pg-23740-7-30667/pagina/boeken_-_innovatie_-_dagelijks_innoveren.html)

Wilt u meer van deze blogs lezen. Via www.kansdenken.nl (http://www.kansdenken.nl) kunt u zich aanmelden via en ontvangt u tevens gratis mijn eBook Je Hok Uit! (http://www.jeffgaspersz.nl/pg-23740-7-29768/pagina/boeken_-_innovatie_-_je_hok_uit.html). Dit boek (circa 100 pagina’s) staat boordevol praktische tips om een team meer creatiekracht te geven. U kunt bij elke willekeurig hoofdstuk beginnen te lezen.

Dagelijkse Innovatiekracht / Foto: iStock Dagelijkse Innovatiekracht / Foto: iStock