Tips voor ZZP’ers, deel 1: Hoe word je als ondernemer innovatiever?

InnovatieBlog – 14

De uitdaging voor de ZZP’er is om steeds opnieuw kansen te vinden voor nieuwe opdrachten en het leveren van nieuwe waarde. Deze serie van blogs wil ZZP’ers ondersteunen om die nieuwe kansen te vinden door praktische tips.

In deze eerste blog de volgende 3 tips. 

 

- Tip 1: Blijf nieuwgierig en versterk je kansgerichte mindset. Aan de basis van het vinden van kansen ligt immers je eigenmindset. Louis Pasteur zei: Chance favors the prepared mind. Je kunt je “mind” voorbereiden op het ontdekken van nieuwe kansen door jezelf, vrijwel dagelijks vragen te stellen zoals? ”Wat heb ik gehoord dat van waarde kan zijn in mijn ondernemerschap?” Het bijzondere effect dat dan optreedt is dat je selectiever gaat waarnemen. Je gaat die kansen ook ontdekken, omdat die vraag als het ware als een zoeklicht op je ervaringen zet. 

Andere vragen zijn:

Wat zijn trends die kansen bieden? Wat doet de concurrent waarvan ik kan leren? Bezoek ook conferenties en beurzen buiten je vakgebied. Voed je ondernemersbrein steeds weer met nieuwe prikkels. In mijn boek ”Je Hok Uit” (free download bij www.ideebrief.nl (http://www.ideebrief.nl)) heb ik hierover meer tips en meer vragen gegeven. 

 

- Tip 2: Wees je bewust van de oude, ingegroeide ideeen over jezelf en de waarde die je levert. De econoom John Keynes zei eens: de uitdaging ligt niet in het krijgen van nieuwe ideeën, maar in het kunnen loslaten van de oude. Zo kan een oud idee liggen in de essentie van de waarde die je creëert. 

Wanneer je accountant bent: Wat verkoop je eigenlijk? Het opstellen van een jaarrekening of ben je ook de partner van ondernemers in het meedenken over de toekomst?  Onwerpt een architect een kantoor gebouw of schept hij ook ruimte die bevorderend is voor kennisdeling en ontmoeting  Wat lever je dus als ZZP’er in essentie? 

Herformuleer die essentie op verschillende manieren en kijk of een herformulering je tot nieuwe ideeen en inzichten brengt. Denk aan de mantra van Steve Jobs: “Think different”. Innoveren is vaak het resultaat van niet-lineair denken. 

 

TIP 3:  Visualiseer je onderneming zoals je die over vijf jaar graag ziet. Beschrijf die in details. Wie zijn mijn klanten?  Wat zijn mijn producten en diensten? Wat is mijn business model? Hoeveel verdien ik? Met wie werk ik samen? 

Herhaal die visualisaties, liefst dagelijks. Versterk het verlangen het te creeren. Door die verbeeldingskracht komt er een grote creatieve kracht vrij. Maak dan een plan om het te realiseren. Wat zijn de fasen? Hoe kom ik aan de middelen? Wat zijn de hobbels die ik moet nemen? Wie kan mij helpen? Echter blijf visualiseren, blijf dromen, wek je verlangen. 

 

© text: Jeff Gaspersz, 2015

Photo credit: Viktor Hanacek / PicJumbo

 

Prof. dr. Jeff Gaspersz is als hoogleraar innovatie verbonden aan Nyenrode Business Universiteit. Tevens is hij spreker en adviseur op het gebied van innovation management en business creativity.

Wilt u meer van zijn blogs over innovatie, creatviteit en inspiratie lezen? Via www.ideebrief.nl (http://www.ideebrief.nl) kunt u zich aanmelden en u ontvangt tevens zijn gratis eBook Je Hok Uit! (http://www.bol.com/nl/p/je-hok-uit/9200000018551072/) met praktische tips voor een creatiever team.

 

picjumbo.com_HNCK3988 picjumbo.com_HNCK3988