Een droom met een deadline

Inspiratieblog 23

Een doel is een droom met een deadline. Het blijft echter vaak een droom zonder een heldere deadline en daarmee alleen een droom. Het klinkt wat vreemd in deze tijd van drukte en burn-outs, maar velen van ons hebben de deadline nodig om alert te blijven. We denken scherper met een uitdaging voor ogen die ons de gelegenheid biedt te tonen wat we in huis hebben. Dat komt doordat doelen focus aanbrengen in de grote hoeveelheid kennis en informatie waar we al over beschikken.

 

Daar is ons brein heel goed in. Een specifiek gedeelte van het brein houdt zich intensief bezig met het richten van je aandacht. Daarom kun je ook op een druk feestje het geroezemoes even niet horen en een conversatie met iemand voeren. Zou je op dat moment niet gefocust zijn, dan hoorde je alleen een wirwar van geluiden.

 

Een deadline brengt niet alleen focus echter ook spanning.. De persoon op het feest moet binnen drie minuten in de taxi zijn en je wilt beslist nog iets weten. Je praat en luistert nu nog intensiever. Eigenlijk ben je, zonder dat je je het wellicht bewust bent, dagelijks bezig met doelen en deadlines. Bijvoorbeeld als je naar je werk besluit te gaan en er om negen uur wilt zijn. Of als je wilt dat je de maaltijd om zeven uur ’s avonds klaar hebt en iedereen dan aan tafel schuift.

 

Waarom kost het ons dan soms zoveel moeite om de echt belangrijke doelen in ons leven en werken na te streven? De enige verklaring is dat we nooit de tijd nemen om ze eens rustig te formuleren en waar te nemen hoe ver we ermee zijn.

 

Ik bestudeer al jaren organisaties die er steeds weer in slagen om succesvol te zijn door steeds met nieuwe producten en diensten te komen. Ik tracht uit te vinden wat hen onderscheidt van doorsneebedrijven. 

Een belangrijk geheim is dat zij tijd nemen om heldere, meetbare doelen voor vernieuwing te stellen mét een deadline. Wanneer die doelen eenmaal zijn bereikt, leggen ze de lat steeds een stukje hoger. Wanneer een doel niet geheel bereikt is, proberen ze zoveel mogelijk van gemaakte fouten te leren. Zo ontstaan voor deze organisaties steeds opnieuw kansen voor vernieuwing, die ze vervolgens benutten. Op het persoonlijke vlak is het niet anders. Als je je geen doelen en deadlines stelt, kan je denkkracht zich ook niet richten. Anders gezegd: je onderbenut de mogelijkheden van je brein wanneer je jezelf geen doelen

oplegt.

 

TIP:

Je zou voor jezelf de druk op de ketel kunnen zetten door op dit moment één bepaald doel of verlangen in gedachten te nemen. Vervolgens spreek je nu met jezelf af dat je voor een bepaalde (realistische) datum deze ambitie zult realiseren. Nu heb je de wekker gezet en onbewust aan je brein de opdracht gegeven te zoeken naar mogelijkheden om deze ambitie voor die datum te verwezenlijken. Wanneer op de bewuste datum je doel nog niet geheel is gerealiseerd, zul je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat de eerste stappen nu al reeds zijn gezet.

 

© tekst: Jeff Gaspersz, 2015

photo credit: Pixabay

 

Prof. dr. Jeff Gaspersz is als hoogleraar innovatie verbonden aan Nyenrode Business Universiteit. Tevens is hij spreker en adviseur op het gebied van innovation management en business creativity.

Wilt u meer van zijn blogs over innovatie, creatviteit en inspiratie lezen? Via www.ideebrief.nl (http://www.ideebrief.nl) kunt u zich aanmelden en u ontvangt tevens zijn gratis eBook Je Hok Uit! (http://www.bol.com/nl/p/je-hok-uit/9200000018551072/) met praktische tips voor een creatiever team.

 

calendar-36971_1280 calendar-36971_1280