5 tips voor meer digitale inspiratie! - Philip de Vroe

ingevoerd op 29-08-2016

5 tips voor meer digitale inspiratie!

In onze zoektocht om geïnspireerd te leven, zijn er volop kansen voor digitale inspiratie. Hoe creëren we “digitale verbinding” met de mensen en onderwerpen die ons boeien? Hoe vergroten we de kans op inspirerende ervaringen en ontmoetingen? Hoe gebruik ik mijn mogelijkheden om in de digitale wereld te geven, te groeien en te genieten?

Een proactieve houding is onontbeerlijk om je persoonlijke antwoorden op deze vragen te vinden, je kunt namelijk zelf veel sturing geven aan je digitale ervaring, maar daar moet je wel wat voor doen! Ik bied je hieronder 5 tips voor meer digitale inspiratie op basis van het Facebook platform, die al dan niet met aanpassingen ook op andere media als Twitter toe te passen zijn.

Facebook is het dominante sociale platform, met 1,6 miljard actieve gebruikers wereldwijd. Facebook poogt de relevantie van het platform voor de gebruiker zo hoog mogelijk te maken, zodat gebruikers zo lang mogelijk online blijven, en zo veel mogelijk vrienden ook naar Facebook brengen. Hierdoor hoopt Facebook het aantal “views” en “clicks” van de getoonde advertenties te vergroten, en meer te verdienen.

Om de relevantie zo hoog mogelijk te maken, ontwikkelt Facebook voortdurend nieuwe en verfijndere algoritmes om je “newsfeed” te filteren. De gemiddelde gebruiker zou zonder deze filters zo’n 1500 items per dag in zijn “newsfeed” krijgen, wat volledig onhanteerbaar zou worden. Facebook plaatst daarom de items bovenaan waarvan het verwacht dat ze het meest interessant voor je zijn, en plaatst andere items lager in de lijst, of laat ze in het geheel niet zien. In de beleving van sommige gebruikers lukt dit heel aardig, volgens anderen slaat Facebook de plank regelmatig mis. Dit is waar de proactieve digitale houding je kan helpen, je krijgt namelijk wat je klikt! Of correcter geformuleerd: je krijgt in de toekomst meer te zien van waar je nu op klikt.

Facebook heeft een zelflerend karakter, deze 5 tips kunnen je helpen om meer “digitale verbinding” te creëren:

Digitaal snoeien in je vriendenbestand. Zoals elke tuinliefhebber weet, creëert snoeien ruimte om te groeien en te bloeien. Ook online kun je snoeien! Op Facebook kun je vrienden actief indelen in de categorieën “Goede vrienden”, “Vrienden” (default) of “Kennissen”. De “klasse” waarin je vrienden of kennissen zich bevinden, beïnvloedt in hoge mate de kans dat je hun berichten in je “newsfeed” gaat zien. Dus upgraden, die mensen die je blij maken en inspireren! En downgraden, die mensen die je meer energie kosten dan dat ze opleveren. In sommige gevallen kun je zelfs beslissen dat een vriendschap (online en/of “in real life”) zijn langste tijd gehad heeft, en een persoon “unfrienden”. Dat schept ruimte voor nieuwe mensen in je leven waar het wél mee klikt. Voelt dit digitaal snoeien onnatuurlijk aan? In het “echte leven” maken we toch ook keuzes op welke verjaardagen we wel of niet verschijnen, en bij welke bijeenkomsten we wel of niet aanwezig willen zijn?

Gebruik positiviteit, geen negativiteit! De sfeer op Facebook, en de reacties die je zelf krijgt, worden in hoge mate beïnvloed door de aard en toon van het gedrag wat je zelf vertoont. Ben je enthousiast over het bericht wat een ander heeft geplaatst, laat dat dan weten. Laat het je koud of irriteert het je, verberg het dan, of negeer het. Voor digitale agressie, boosheid en negativiteit geldt hetzelfde als in het analoge leven: als je een stuk hete kool vastpakt met de intentie om het naar een ander te gooien, ben jij degene die zich brandt!

“Ongewenste” berichten die anderen delen verbergen. Iedere persoon is anders. Gelukkig maar! Met sommigen heb je veel overlap in interesses, met anderen minder, maar het gebeurt nauwelijks dat je 100% met iemand overeenkomt. Als je een vriendin hebt die vrijwel dagelijks kattenfilmpjes van een kattenliefhebberssite deelt, maar je bent zelf geen kattenliefhebber, dan kun je Facebook vertellen dat je geen berichten meer wilt zien die vanaf die site worden gedeeld door rechtsboven in het bericht de menuknop “Bericht verbergen – alles verbergen van de kattenliefhebberssite” aan te klikken. De andere berichten van deze vriendin blijf je wél gewoon zien.

Je muziek/sport/TV voorkeuren regelmatig bijwerken. In de loop van je Facebook gebruik klikte je waarschijnlijk op de “like” knop van heel wat artiesten, atleten en organisaties die je op dat moment interessant leken. Inmiddels zijn er enkele jaren verstreken, en zijn je voorkeuren misschien niet meer wat ze destijds waren. Neem nú de tijd om waar nodig “Vind ik niet meer leuk” aan te klikken, of juist weer eens te gaan kijken op de “timeline” van uit het oog verloren interesses. Zijn er misschien hobby’s uit je jeugd die je weer op wilt pakken? Er bestaan vast anderen die zich er ook mee bezig houden, en waarmee je je passie op Facebook kunt delen. Zijn er evenementen die je wilt bezoeken? Geef op Facebook aan dat je naar dit evenement gaat, en vraag gelijkgestemde vrienden of ze meegaan!

Vertaal digitale inspiratie naar analoge inspiratie. Berichten online gezien over mooie wandelingen in de natuur? Een goed gevoel overgehouden aan een positieve gedachtewisseling met online vrienden? Foto’s gezien van een interessante expositie in een museum? Blijf niet eeuwig hangen in de digitale wereld, maar vertaal digitale inspiratie regelmatig naar het “in real life” geven, groeien en genieten: die wandeling, gedeelde kop koffie, en dat uitstapje verbinden ook!

 

Philip de Vroe maakt als “Finance Storyteller” strategie en finance toegankelijker en aangenamer ( www.devroe.org (http://www.devroe.org) )

 

world-1264062_1280 world-1264062_1280

Reacties
Reactie: (Vera Smets)
29-12-2016, 12:41
Leuk artikel met duidelijke to do's. ThanX, Philip!