Heeft uw organisatie een innovatie mindset? - prof.dr. Jeff Gaspersz

Blogreeks: kansrijke innovatie inzichten, nr.1

Inleiding

Dit is het eerste deel van de serie blogs die ik in de ideebrief zal publiceren over kansrijke innovatie inzichten. Later in het jaar zal ik een boek hierover publiceren.

De inzichten zijn kansrijk omdat ze acties kunnen voortbrengen, gericht op een permanente innovatiekracht en het ontdekken en benutten van innovatie kansen.

Deze eerste blog focust op de innovatie mindset. Een in de innovatieliteratuur onderbelicht, echter zeer cruciale bouwsteen voor innovatie.

Wat is een innovatie mindset? 

Een innovatie mindset verwijst naar hoe mensen in de organisatie denken over innovatie. Wat hun aannames zijn ten opzichte van innoveren. Dan gaat het bijvoorbeeld over:

- Beschouwen medewerkers zichzelf als innoveerders?

- Ziet men innovatie als een kans of als een bedreiging?

- Zijn management en medewerkers enthousiast over en gericht op het ontdekken en benutten van kansen om nieuwe waarde te creëren voor (externe of interne) klanten (of andere stakeholders)?

- Is er nieuwsgierigheid en stelt men vragen over hoe het ook beter zou kunnen?

- Staat men voldoende open voor het experimentele soms risicovolle karakter van innovatie? Is men bereid er de nek voor uit te steken? Durft men te falen?

Waarom is een Innovatie mindset belangrijk?

Innovatie is het resultaat van menselijk denken en doen. Innovaties zijn voortgekomen uit de verbeeldings- en denkkracht van mensen. Mensen die hebben gevisualiseerd, hebben bedacht, wat nieuwe mogelijkheden, verbeteringen, vernieuwingen zijn voor hun klanten of voor hun organisatie zelf. En daarna hebben ze de beste ideeën daarover gerealiseerd.

Echter, om daarvoor gemotiveerd te zijn, dat echt te willen, en het gedrag daarbij ook te tonen, daarvoor is een innovatie mindset nodig. Het verwijst naar het geloof in eigen kunnen, en de oriëntatie op vernieuwing en groei. In die zin lijkt het op wat Carol Dweck de ’growth mindset’ heeft genoemd. Het (zelf)vertrouwen dat door je talenten, je creativiteit en je inzet het verschil kan maken, voor diegene voor wie je in het werk waarde levert.

Wanneer een organisatie beschikt over management en medewerkers met zo’n mindset, dan heb je werkelijk goud in je organisatie en ben je verzekerd van een permanente innovatiekracht.

Is zo’n innovatie mindset te stimuleren?

Jazeker. Maar het vraagt wel om een constante impuls. Daarmee bedoel ik dat het leiderschap steeds weer kleine acties moet organiseren in de goede richting.

Ik geef twee voorbeelden. In mijn boek dat hierover in 2020 zal verschijnen zal ik er nog veel meer noemen.

1. Stel dat je met een team afspreekt dat in de laatste 15 minuten van elke maandelijkse vergadering aandacht wordt besteed aan de vraag: wat heb je in de afgelopen maand gehoord, ervaren, gelezen, wat een kans voor verbetering of vernieuwing biedt voor het werk dat ons team doet?
Omdat deze vraag elke maand terugkomt is het resultaat dat de teamleden als vanzelf meer kansen gaan ontdekken. Want hun geest is er op gefocust. Net zoals je wanneer je een nieuwe auto koopt je ineens hetzelfde model overal ziet rijden. Wanneer je nu als manager van zo’n team, de beste voorstellen die uit zulke innovatie dialogen voortkomen door een aantal teamleden laat uitwerken en presenteren, verkrijg je drie effecten:

- Je versterkt de betrokkenheid van teamleden bij innoveren, waarbij je laat zien dat innoveren kan bestaan uit kleine stapjes. Dat verlaagt de drempel om zichzelf ook als innoveerder te zien.

- Je vergroot de zelfverzekerdheid en het vertrouwen van het team dat het kan bijdragen aan innoveren omdat met de beste ideeën die naar voren worden gebracht, ook werkelijk wat wordt gedaan.

- Het team versterkt daarmee de innovatiekracht en de innovatie resultaten.

2. In mijn boek ”Zó ontdek je kansen voor innovatie’ heb ik een hoofdstuk gewijd aan de kracht van de innovatiechallenge, als een zeer effectieve wijze om kansen voor vernieuwing en verbetering in de organisatie te ontdekken.

In een innovatiechallenge werken teams van medewerkers, soms in samenwerking met klanten, ideeën uit, verfijnen die en presenteren ze aan een groep beoordelaars, vaak is dat de directie.
Het doel van het team is de kans te krijgen het idee ook te realiseren. Ik heb veel van deze challenges begeleid en wat ik heb zien ontstaan is plezier, creatieve spanning en samenwerking. Het diepere effect van zo’n challenge is dat je bij medewerkers het zelfvertrouwen vergroot dat ze in staat zijn om bij te dragen aan innovatie en dat het ook fun is omdat te doen. Dat bouwt aan een innovatie mindset. 

Zes vragen voor de lezer

- Hoe is het gesteld in de eigen organisatie met de innovatie mindset? Wat zijn krachtige acties om mensen nog meer te betrekken bij innoveren en te laten zien dat het effect heeft en de successen, de kleine stapjes die bereikt zijn met elkaar te vieren?

- Voelen medewerkers de creatieve spanning om met hun kennis en creativiteit bij te dragen aan nieuwe waarde voor (interne of externe) klanten?

- Is er een cultuur in de eigen organisatie die een innovatie mindset bevordert?

- Wordt innovatiegericht gedrag in de organisatie voldoende gewaardeerd?

- Zijn managers op alle hiërarchische niveau’s er voldoende van overtuigd dat zij een cruciale rol vervullen in het signaleren en waarderen van kansrijke ideeën?

- Staat de organisatie voldoende open voor leren van andere organisaties, andere sectoren? Is er voldoende diversiteit in meningen, perspectieven, ervaringen en achtergronden?

 

Literatuur:

- Carol S. Dweck: Mindset: The New Psychology of Success. Ballantine Books, 2007

- Jeff Gaspersz - Building an Innovation Mindset (https://www.jeffgaspersz.nl/dl-23740-1-53982/download/building_an_innovation_mindset_-_tebr-october_2014.pdf) - The European Business Review, October, 2014

- Jeff Gaspersz - Zó ontdek je kansen voor innovatie (https://www.boekenbestellen.nl/boek/zo-ontdek-je-kansen-voor-innovatie/9789491753084), praktische tips voor professionals, managers en ondernemers

 

Prof.dr. Jeff Gaspersz, is als hoogleraar innovatie verbonden aan Nyenrode Business Universiteit. Daarvoor was hij verbonden aan de Erasmus Universiteit en aan KPMG. Hij is een veelgevraagd spreker (https://www.jeffgaspersz.nl/pg-23740-7-76606/pagina/feedback.html) over innovatie en creativiteit op conferenties, seminars en masterclasses.

Zijn boeken (https://www.jeffgaspersz.nl/tp-23740-2/boek) gaan over hoe je als organisatie, team, professional of ondernemer innovatiekracht ontwikkelt om steeds opnieuw kansen te ontdekken en te benutten. 

Met zijn periodieke gratis ideebrief (http://www.ideebrief.nl) met ideeën en inzichten over innovatie en creativiteit bereikt hij momenteel 4500 managers, professionals en ondernemers.  

 

Photocredit: www.slon.pics at Pixabay

 

create-3026190_1920 create-3026190_1920