InnovatieInnovatie is het resultaat van gedrag. Gedrag van medewerkers en leidinggevenden die hun kennis, creativiteit en betrokkenheid richten op verbetering en vernieuwing. Ze zijn bereid naar elkaars ideeën te luisteren, ervoor de tijd te nemen ondanks alle drukte. Innovatiekracht ontstaat wanneer medewerkers in staat en bereid zijn om het eigen werk vanuit een zekere afstand te kunnen bekijken en zich af te vragen: kan dit ook slimmer, sneller, beter? Innovatiekracht bouwt zich op wanneer managers door hun stijl van leidinggeven medewerkers enthousiasmeren om mee te denken en hun de ruimte bieden om nieuwe ideeën in te brengen en de beste ervan te realiseren.
|
|
Breng innovatie dicht bij het eigen werkBedenk dat wanneer u spreekt over innovatie de meeste van de medewerkers er al beelden bij hebben. Het is geen neutraal woord. Innovatie verbindt men meestal met doorbraakvindingen, grote stappen voorwaarts, iets wat de wereld nog niet heeft gezien. Kortom: iets dat op een voetstuk staat. Wanneer u er echter in slaagt innovatie zo te brengen dat alle medewerkers het als opdracht naar hij eigen werk kunnen vertalen, betrekt u iedereen in de zoektocht naar kansen.
Innovatie versus innovatiekrachtLeg daarom bij het motiveren van medewerkers vooral de nadruk op innovatiekracht in plaats van innovatie. Bij innovatie gaat het om de resultaten, om dat wat we met onze innovatie-inspanningen willen bereiken, om de waarde die is geleverd aan de klant. Bij innovatiekracht om het proces dat innovaties mogelijk heeft gemaakt. In dat proces toont de organisatie haar vernieuwend vermogen. En aan de basis van innovatiekracht ligt de creativiteit van de mensen die in de organisatie werken
NoodzaakHet grote voordeel van het spreken over de noodzaak tot versterking van het innovatiekracht, is dat het medewerkers gemakkelijker aanspreekt. Velen hebben immers geen zicht op de innovatieprestaties, zeker wanneer de onderneming groot is. Gaat het om technologische innovaties, dan is dat vaak het domein van gespecialiseerde R&D afdelingen. Echter, innovatiekracht is in elke functie belangrijk om nieuwe kansen voor verbetering en vernieuwing te vinden.
Reflectievraag: Welke gedrag ten aanzien van innovatie ziet u momenteel in uw organisatie? Is er een kloof tussen dat gedrag en het voor u wenselijke gedrag? Als er een kloof is, met welke acties gaat u die kloof dichten?
|
Deel deze pagina |