30-01-2015
Building an Innovation Mindset The prime source of the innovation power in any firm lies in the mind of its employees. When they are mentally prepared for discovering and realising new opportunities, the organisation will possess an enduring capacity to innovate. Below, Jeff Gaspersz…
30-01-2015
Kansen voor de persoonlijke leeromgeving In de (nabije) toekomst van management en professional education zal het concept van de persoonlijke leeromgeving van centrale betekenis zijn. Een persoonlijke leeromgeving is de combinatie van leerervaringen, tools en netwerken die een…
30-01-2015
De uitdaging voor de ZZP’er is om steeds opnieuw kansen te vinden voor nieuwe opdrachten en het leveren van nieuwe waarde. Deze serie van blogs wil ZZP’ers ondersteunen om die nieuwe kansen te vinden door praktische tips. In deze eerste blog de volgende 3 tips.
04-06-2014
Innovaties in management education - deel 1
Henry Mintzberg heeft in zijn boek Managers Not MBA’s: A Hard Look at the Soft Practice of Managing and Management Development de kern van problematiek weergegeven: Te veel management education vindt plaats in de collegezalen van de business…
01-06-2014
We vragen medewerkers het werk met volle betrokkenheid uit te voeren. Maar we vragen daarnaast ook nog om met hun kennis en creativiteit naar wegen te zoeken om het werk en de werkprocessen te verbeteren. Dus we vragen eigenlijk om een dubbele betrokkenheid.
22-03-2014
Wat een dagelijkse innovatiekracht zal er ontstaan, wanneer iedereen in de organisatie bereid is en in staat is om te zoeken naar kansen voor verbetering en vernieuwing. En daarna het ondernemerschap in zich voelt om de meest kansrijke ook te benutten.
22-03-2014
Wanneer ik aan een zaal P&O’ers vraag of méér gebruik kan worden gemaakt van kansrijke ideeën, zegt 80 procent ja. Dat is dus een enorme hoeveelheid goud die niet wordt gedolven. “En ú van HR bent de delver”, leg ik dan uit. Laat je die plek niet afnemen door een of andere innovatieconsultant.…
06-01-2014
Voor MKB-ondernemingen, waar de betrokkenheid van medewerkers met het bedrijf vaak hoog is, ligt er een grote kans voor het versterken van innovatiekracht. Juist in de MKB-context, waar men het vaak moet doen zonder aparte R&D afdeling of vele innovatiespecialisten, gaat het er immers om alle…
23-09-2013
Innovatieblog 8: Wees zorgvuldig in het definiëren van innovatie
Wanneer iemand aan u vraagt wat u onder innovatie verstaat, wat antwoordt u dan? Het definiëren van innovatie is voor een manager of teamleider geen theoretische kwestie. Immers, hoe hij of zij spreekt over innovatie zal…
15-07-2013
Hoe ontstaat innovatiekracht? (Innovatieblog nr. 7)
Stelt u zich een organisatie voor waar teams frequent met elkaar spreken over hun projecten. Ze beseffen dat het voor de strategische doelen van het bedrijf belangrijk is om van elkaars kennis en leerervaringen gebruik te maken.…
09-05-2013
Innovatieblog nr.5: Backcasting als inspiratie voor een toekomstgerichte dialoog
Alles wat mensen geschapen hebben, heeft twee scheppingen gekend. Een mentale schepping en pas daarna de fysieke schepping. Het begon echter eerst met het zich voorstellen van wat het kan zijn. Michelangelo…
De incrementele innovatie is innovatie in kleine stapjes. Het streven is niet om met volstrekt nieuwe producten, diensten of processen te komen, maar geleidelijk te verbeteren of te vernieuwen. Het is de expressie van de kracht van de kleine creativiteit…
The challenge for creative leadership lies in identifying, recognizing and valuing creative behavior. The organization itself can not be more creative than the degree to which managers and employees use their creativity. The opportunity is to ignite…
29-03-2012
Verricht als topmanagement drie kerntaken in innovatiegericht leiderschap
Voor het topmanagement van een organisatie zijn bij het scheppen en instandhouden van een innovatieve en creatieve organisatie drie kerntaken te onderscheiden: motiveren, focussen en support bieden.…
11-01-2011
Stel een kansgerichte vraag aan je team Vragen zetten ons denken in beweging. Zo kan een goede vraag je team aan het denken zetten en hen alert en doelgericht houden. Een goede vraag kan aanzetten tot een breder perspectief of een andere kijkrichting. Wanneer men het antwoord zoekt, ontstaat…