23-09-2013
Inspiratieblog 12: Van chronos naar kairos
Jean-Louis Servan Schreiber schrijft in “The Art of Time” over tijd: “Het verschil met andere hulpmiddelen is dat deze niet gekocht, gestolen, opgeslagen, opgespaard, gemaakt, vermenigvuldigd of gemodificeerd kan worden. Je kunt er alleen…
23-09-2013
Innovatieblog 8: Wees zorgvuldig in het definiëren van innovatie
Wanneer iemand aan u vraagt wat u onder innovatie verstaat, wat antwoordt u dan? Het definiëren van innovatie is voor een manager of teamleider geen theoretische kwestie. Immers, hoe hij of zij spreekt over innovatie zal…
Wanneer we de krant dagelijks openslaan komt een grote hoeveelheid overwegend negatief getint nieuws tot ons. Kijken we naar het journaal dan gebeurt hetzelfde. Slecht nieuws heeft nu eenmaal een hogere nieuwswaarde dan goed nieuws.…
15-07-2013
Hoe ontstaat innovatiekracht? (Innovatieblog nr. 7)
Stelt u zich een organisatie voor waar teams frequent met elkaar spreken over hun projecten. Ze beseffen dat het voor de strategische doelen van het bedrijf belangrijk is om van elkaars kennis en leerervaringen gebruik te maken.…
09-05-2013
Innovatieblog nr.5: Backcasting als inspiratie voor een toekomstgerichte dialoog
Alles wat mensen geschapen hebben, heeft twee scheppingen gekend. Een mentale schepping en pas daarna de fysieke schepping. Het begon echter eerst met het zich voorstellen van wat het kan zijn. Michelangelo…
De incrementele innovatie is innovatie in kleine stapjes. Het streven is niet om met volstrekt nieuwe producten, diensten of processen te komen, maar geleidelijk te verbeteren of te vernieuwen. Het is de expressie van de kracht van de kleine creativiteit…
Kansen bevoordelen het denken dat daarop is voorbereid - Louis Pasteur, chemicus en microbioloog
Sommige van de grootste ontdekkingen zijn door het toeval tot stand gekomen. Een persoon komt ineens op het idee over een oplossing of mogelijkheid zonder er heel…
Soms denken we dat creativiteit alle vrijheid nodig heeft om tot mooie resultaten te leiden. Dat is echter maar ten dele waar. Natuurlijk kan een te hoge tijdsdruk, of te veel stress verlammend werken voor het denken, en dus ook voor het creatief…
01-03-2013
Prof.dr. Jeff Gaspersz heeft een innovatiemodel ontwikkeld die hij het het zandlopermodel heeft genoemd. Het is een model dat u ondersteunt bij het vormgeven eh diagnosticeren van acties gericht op de versterking van innovatiekracht. Het artikel over het zandlopermodel is net verschenen in het Groot…
17-01-2013
Jeff Gaspersz is geinterviewd over innovatie en creativiteit door Simon Nak van Hogrefe Uitgevers, een uitgeverij die tests en vragenlijsten uitgeeft voor de ondersteuning van selectieprocedures.
Het interview is te vinden via deze link: interview Jeff Gaspersz
When we meet new people and when we make time for a deeper dialogue, a large creative opportunity is awaiting us. It is enriching to listen to the stories, passions and life lessons of others . They offer us their views on life and we can intensely…
The challenge for creative leadership lies in identifying, recognizing and valuing creative behavior. The organization itself can not be more creative than the degree to which managers and employees use their creativity. The opportunity is to ignite…
Een beeld zegt meer dan duizend woorden - Confucius, wijsgeer
Visueel denken is een krachtige manier van denken om nieuwe inzichten te verwerven. Veel mensen met uitzonderlijke creatieve bijdragen, zoals Darwin, Einstein, Walt Disney en Beatrix Potter waren sterke…
29-03-2012
Verricht als topmanagement drie kerntaken in innovatiegericht leiderschap
Voor het topmanagement van een organisatie zijn bij het scheppen en instandhouden van een innovatieve en creatieve organisatie drie kerntaken te onderscheiden: motiveren, focussen en support bieden.…