22-03-2014
Wat een dagelijkse innovatiekracht zal er ontstaan, wanneer iedereen in de organisatie bereid is en in staat is om te zoeken naar kansen voor verbetering en vernieuwing. En daarna het ondernemerschap in zich voelt om de meest kansrijke ook te benutten.
06-01-2014
Luc de Brabandere, Alan Iny: Thinking in New Boxes, A New Paradigm for Business Creativity, Boston Consulting Group, 2013
De Brabandere en Iny geven met vele overtuigende voorbeelden aan hoe we in kaders (boxes) denken en dat er eigenlijk geen ontsnappen aan mogelijk is. Als je “out-of-the…
06-01-2014
We wensen elkaar een gelukkig nieuw jaar toe. Wat kunnen we doen om van 2014 een jaar te maken met een grote kans dat onze plannen en voornemens gaan lukken? De Britse psycholoog Richard Wiseman deed onderzoek onder 5000 mensen die elk een belangrijke ambities trachten te realiseren, zoals op het…
06-01-2014
Voor MKB-ondernemingen, waar de betrokkenheid van medewerkers met het bedrijf vaak hoog is, ligt er een grote kans voor het versterken van innovatiekracht. Juist in de MKB-context, waar men het vaak moet doen zonder aparte R&D afdeling of vele innovatiespecialisten, gaat het er immers om alle…
Ria van Dinteren, Judith Droste: Breinleiderschap: Verbeter je leiderschap met kennis uit de neuropsychologie (Uitgeverij Boom/Nelissen, 2013, ISBN 978 90244 02076)
Een “must-read” voor managers en professionals die willen weten…
23-09-2013
Inspiratieblog 12: Van chronos naar kairos
Jean-Louis Servan Schreiber schrijft in “The Art of Time” over tijd: “Het verschil met andere hulpmiddelen is dat deze niet gekocht, gestolen, opgeslagen, opgespaard, gemaakt, vermenigvuldigd of gemodificeerd kan worden. Je kunt er alleen…
23-09-2013
Innovatieblog 8: Wees zorgvuldig in het definiëren van innovatie
Wanneer iemand aan u vraagt wat u onder innovatie verstaat, wat antwoordt u dan? Het definiëren van innovatie is voor een manager of teamleider geen theoretische kwestie. Immers, hoe hij of zij spreekt over innovatie zal…
Wanneer we de krant dagelijks openslaan komt een grote hoeveelheid overwegend negatief getint nieuws tot ons. Kijken we naar het journaal dan gebeurt hetzelfde. Slecht nieuws heeft nu eenmaal een hogere nieuwswaarde dan goed nieuws.…
15-07-2013
Hoe ontstaat innovatiekracht? (Innovatieblog nr. 7)
Stelt u zich een organisatie voor waar teams frequent met elkaar spreken over hun projecten. Ze beseffen dat het voor de strategische doelen van het bedrijf belangrijk is om van elkaars kennis en leerervaringen gebruik te maken.…
09-05-2013
Innovatieblog nr.5: Backcasting als inspiratie voor een toekomstgerichte dialoog
Alles wat mensen geschapen hebben, heeft twee scheppingen gekend. Een mentale schepping en pas daarna de fysieke schepping. Het begon echter eerst met het zich voorstellen van wat het kan zijn. Michelangelo…
De incrementele innovatie is innovatie in kleine stapjes. Het streven is niet om met volstrekt nieuwe producten, diensten of processen te komen, maar geleidelijk te verbeteren of te vernieuwen. Het is de expressie van de kracht van de kleine creativiteit…
Kansen bevoordelen het denken dat daarop is voorbereid - Louis Pasteur, chemicus en microbioloog
Sommige van de grootste ontdekkingen zijn door het toeval tot stand gekomen. Een persoon komt ineens op het idee over een oplossing of mogelijkheid zonder er heel…
Soms denken we dat creativiteit alle vrijheid nodig heeft om tot mooie resultaten te leiden. Dat is echter maar ten dele waar. Natuurlijk kan een te hoge tijdsdruk, of te veel stress verlammend werken voor het denken, en dus ook voor het creatief…
When we meet new people and when we make time for a deeper dialogue, a large creative opportunity is awaiting us. It is enriching to listen to the stories, passions and life lessons of others . They offer us their views on life and we can intensely…
The challenge for creative leadership lies in identifying, recognizing and valuing creative behavior. The organization itself can not be more creative than the degree to which managers and employees use their creativity. The opportunity is to ignite…