19-12-2016
Gluren bij de buren ‘Het gaat erom dat je als organisatie je doelen heel goed communiceert naar je medewerkers, en dat je een cultuur creeert waarin mensen met ideeën en oplossingen kunnen komen en die ook delen. Kijk goed om je heen naar hoe anderen dit doen, er is niks mis met…
19-12-2016
Digitale transformatie is niet optioneel Digitale transformatie is geen keuze, maar een noodzaak. Niet alleen omdat concurrenten je bedrijf links en rechts inhalen als je weigert te veranderen. Maar ook omdat getalenteerde mensen het voor gezien houden als ze het gevoel hebben dat je te traag…
11-12-2016
In de Ideebrief staan korte artikelen met ideeën voor innovatie, inspiratie en creativiteit. Elk artikel bevat een visie, idee of praktisch advies om de innovatiekracht te vergroten. Van de organisatie, het team of jezelf. Heeft u een suggestie over een thema in relatie tot het…
05-10-2016
De kans van verbindend denken We werken in organisaties die sterk in verandering zijn en waarbij we de kans moeten zien in de verandering. We worden sterk afgerekend op de prestaties die we leveren en moeten ons steeds zien te motiveren. Ook onze privé-levens zijn complex. We hebben…
05-10-2016
De kracht van een metafoor Een metafoor kan een beeld of verhaal zijn dat u gebruikt om langs een andere weg tot een gesprek, besluit of actie te komen. Bij een metafoor maken we een vergelijking tussen twee niet verbonden verschijnselen. Metaforen kunnen een…
05-10-2016
Een vernieuwende kijk op klanten en prestaties Bijna zonder het te beseffen gebruiken we in het land van innovatie, marketing en leiderschap dagelijks destructieve metaforen om situaties, ideeën, plannen, activiteiten en resultaten te verduidelijken: ontleend aan oorlogsvoering. Strategie en…
05-10-2016
Over het herstel van betrokkenheid Veel organisaties zien de markt langzaam bijtrekken. Echter hebben zij in de periode van teruggang die hieraan vooraf ging, impopulaire tot dramatische maatregelen moeten nemen. Dit kan variëren van reorganisaties to een (ongezonde) focus op efficiëntie.…
30-08-2016
Vragen zetten ons denken in beweging. Vragen laten ons nieuwe perspectieven en kansen ontdekken. Hier vindt u naar thema gerangschikt, de eerste blog, met vragen rond innovatie die u kunnen helpen te reflecteren. In mijn werken met ondernemingen rond innovatie heb ik gemerkt dat de beantwoording…
29-08-2016
”Want onze toekomst is hoe dan ook nauw verbonden aan de menselijke creativiteit. De uitkomst zal goeddeels worden bepaald door onze dromen en onze inspanningen om die dromen te verwezenlijken.” (Mihaly Csikszentmihalyi)
Creativiteit in organisaties is uiteindelijk terug te…
29-08-2016
Wat is nu eigenlijk Business Spiritualiteit? Het blijft een vraag waar velen nog mee worstelen. In het kort is dit het antwoord op de vraag hoe een organisatie, wat voor soort organisatie ook, in onze turbulente omgeving zich staande kan houden en kan groeien. Met deze concrete vraag komt…
29-08-2016
5 tips voor meer digitale inspiratie! In onze zoektocht om geïnspireerd te leven, zijn er volop kansen voor digitale inspiratie. Hoe creëren we “digitale verbinding” met de mensen en onderwerpen die ons boeien? Hoe vergroten we de kans op inspirerende ervaringen en ontmoetingen? Hoe gebruik ik…
28-08-2016
Becoming mindful of the beauty in your day - Anne-Sophie Gaspersz ‘Enjoy the little things in life because one day you’ll look back and realize they were the big things.’ – Robert Brault
At nightfall, when we are tired from our day, we often fall into the trap of replaying…
19-08-2016
The future of leadership development – Nick van Dam Corporations are facing unprecedented challenges in the 21st century, and this requires a different style of leadership. The demand arises from several new and disruptive realities: - We live in a VUCA world of exponential change. This…
19-08-2016
De afgelopen jaren word ik regelmatig overstelpt met management ontwikkelprogramma’s waar ik aan kan deelnemen. Tot mijn verbazing is er momenteel vrijwel geen onderscheid meer in het aanbod van deze prachtige aanbiedingen anders dan de ’aanbieder’ zelf uiteraard; de vorm is doorgaans…
01-02-2016 Hou een ”autocreatieve” sessie. De file is voor velen een dagelijks terugkerend fenomeen. Erger je nu een keer niet aan de file maar zie hem als een kans om nieuwe ideeën te verzinnen. Ideeën opschrijven gaat wat moeilijk met je handen aan het stuur, dus je hebt een memorecorder nodig. Zet…