30-01-2015
Kansen voor de persoonlijke leeromgeving In de (nabije) toekomst van management en professional education zal het concept van de persoonlijke leeromgeving van centrale betekenis zijn. Een persoonlijke leeromgeving is de combinatie van leerervaringen, tools en netwerken die een…
30-01-2015
De uitdaging voor de ZZP’er is om steeds opnieuw kansen te vinden voor nieuwe opdrachten en het leveren van nieuwe waarde. Deze serie van blogs wil ZZP’ers ondersteunen om die nieuwe kansen te vinden door praktische tips. In deze eerste blog de volgende 3 tips.
04-06-2014
Innovaties in management education - deel 1
Henry Mintzberg heeft in zijn boek Managers Not MBA’s: A Hard Look at the Soft Practice of Managing and Management Development de kern van problematiek weergegeven: Te veel management education vindt plaats in de collegezalen van de business…
01-06-2014
We vragen medewerkers het werk met volle betrokkenheid uit te voeren. Maar we vragen daarnaast ook nog om met hun kennis en creativiteit naar wegen te zoeken om het werk en de werkprocessen te verbeteren. Dus we vragen eigenlijk om een dubbele betrokkenheid.
22-03-2014
In een groot Nederlands bedrijf loofde men jaarlijks een prijs uit aan die managers en hun teams die de meest waardevolle ideeën voor verbetering en vernieuwing indienden.
Verschillende keren werd de prijs door een bepaalde districtsmanager in de wacht gesleept. Die manager kreeg een baan…
22-03-2014
Mensen hebben elkaar altijd verhalen verteld. Een verhaal verandert en groeit tijdens het doorvertellen. Het vertellen van een verhaal is daarom een uitdaging voor je creativiteit. Je kunt een verhaal zo vertellen dat het je luisteraar boeit, ontspant of aan het denken zet. Sommige verhalen bieden…
22-03-2014
De woorden die je gebruikt om iets aan iemand te vertellen, vertel je ook aan jezelf. Wanneer je dus aan iemand uitlegt hoe veel problemen je nog moet overwinnen, kan het zijn dat, al pratend, de moed je verder in de schoenen zakt.
De woorden die we uitspreken bevestigen dus telkens weer…
22-03-2014
Wees niet alleen een kansdenker, maar ook een kanshoorder, een kansziener, een kansvoeler. Gebruik deze kwaliteiten vooral ook in combinatie met elkaar. Wanneer je zoveel mogelijk zintuigen gecombineerd gebruikt, verbreed je je waarneming en kun je zaken vanuit meer invalshoeken…
22-03-2014
Wat een dagelijkse innovatiekracht zal er ontstaan, wanneer iedereen in de organisatie bereid is en in staat is om te zoeken naar kansen voor verbetering en vernieuwing. En daarna het ondernemerschap in zich voelt om de meest kansrijke ook te benutten.
22-03-2014
Wanneer ik aan een zaal P&O’ers vraag of méér gebruik kan worden gemaakt van kansrijke ideeën, zegt 80 procent ja. Dat is dus een enorme hoeveelheid goud die niet wordt gedolven. “En ú van HR bent de delver”, leg ik dan uit. Laat je die plek niet afnemen door een of andere innovatieconsultant.…
06-01-2014
Luc de Brabandere, Alan Iny: Thinking in New Boxes, A New Paradigm for Business Creativity, Boston Consulting Group, 2013
De Brabandere en Iny geven met vele overtuigende voorbeelden aan hoe we in kaders (boxes) denken en dat er eigenlijk geen ontsnappen aan mogelijk is. Als je “out-of-the…
06-01-2014
Herken het kloofdenken U kent ze vast wel. We hebben ze allemaal in onze omgeving van vrienden, kennissen of familie: De kloofdenkers. Wanneer je je plannen met ze deelt, wijzen je graag op de gevaren, onzekerheden en risico’s die ermee gepaard gaan. Kloofdenkers trachten je ervan te overtuigen…